2013/01/27

Amit nem tanitanak, amit felesleges és ami káros

Társadalmunk egyik jelensége az oktatás, az hogy megfigyeléseinket, tapasztalatainkat és módszereinket át szeretnénk adni a következő generációnak, hogy ők ne kezdjék elölről a megismerést.
Ez a rendszer, mint minden más rendszer szerves fejlődés eredménye, az iparosodás szükséglete alakította.
Célja kezdetben bizonyos minimális képességek (olvasás, írás, számolás ) kialakítása, és hogy amennyire lehet megismerjük általa a világot. 
Gyerekként nagyon kíváncsiak vagyunk a világra, szeretjük azt felfedezni. 
Azonban társasági és érzelmi lények vagyunk elsősorban, a tudás nem elsőrendű, ezért ez az impulzus viszonylag gyorsan kiölhető.
Tudomásul kell vennünk hogy nem vagyunk egyformák és egyenlőek. Mindenkinek más képességei adottak genetikailag, környezete lévén, és mást környezetet és tevékenységet tart ideálisnak.

A rendszer pár hibája

Nincs semmilyen felmérés arról, mit érdemes tanitani, mit nem. Tudásanyagunk nagy - és ha sokmindent tanitunk végül nem marad meg semmi.
A gyerekek kor szerint és lakóhely szerint vannak csoportositva, nem képesség szerint. Igy egy jó matekos gyerek unatkozik mig egy gyenge nem tudja követni az anyagot amit leadnak.
Nem tanítanak az érzelmeinkről semmit, a csoportról, a normákról - a pszichológia oktatása nem létező.Pedig viszonylag egyszerű kísérleteket el lehet végezni az iskolában, az osztályban.
Nem tanítanak magáról a megismerésről, a módszerről ahogy felfedezd az igazságot.
A tanitás ezzel szemben autorativ, azt mondja a tanár, azt irja a könyv.
Nincsenek komoly kutatást kívánó feladatok, nincsenek viták az osztályteremben.
Nincs rendszer kialakítva arra hogy a csoportnormák pozítivak legyenek - igy iskolánként, környezetenként válotozó hogy a tinédzser gyerek mire lesz késztetve leginkább a társai által.
Legtöbb oktatásról szóló cikk a oktatás pénzügyi oldalát vizsgálja.
A gond az hogy effektív mérés nélkül nem lehet semmilyen rendszert tervezni, és az oktatásban a "tudás" az ami valamenyire mérhetö ...
Az oktatás állami feladat lett - adóból fizetjük, keveset fizet, kontraszelektiv, a politikai manipuláció eszköze lesz.
A gyerekek szinte soha nem látnak sikeres embereket, a tanári karba korán érdemes bekerülni.


Néhány kérdés amit a gyereked iskolájában érdemes megkérdezned :
- hány kísérletet csinál meg a gyermek egyedül vagy csoportban a tanár túlságos felügyelete nélkül ?
- milyen módszerekkel irányítják a csoport-normákat ?
- hány vitán vesz részt a gyerek ahol logikusan meg kell védenie álláspontját ?

Talán érdemes lenne tudás-alapu magániskolákat alapitani. Sajnos erre csak közösségek képesek. Sajnos az erre szánt adót a kormány igy-is-ugyis elveszi....

Sajnálom, de azon kivül, hogy magad gondoskodj a gyereked tanitásáról és vértezd fel az iskolára, illetve követeld meg az iskolától hogy csinálja rendesen a munkáját, biztasd azokat a tanárokat akik többre képesek más tanácsot nem tudok adni

Gyerekeknek és diákoknak : ne várd hogy valaki a biztosan megkapott állami pénzéért tanitani kezdjen. Tanulj meg angolul és ott az internet - azon találsz tudást . Khanacademy, Scishow, stb.

No comments:

Post a Comment